Vaš život i oči 5 min Vrijeme čitanja

Kako ograničiti vrijeme provedeno ispred ekrana

Share on

Korona virus prisilno nas drži u zatvorenom što je izazvalo brojne promjene u svakodnevnom životu. Između ostalog, biti “zaglavljen” u zatvorenom prostoru pogoduje i povećanoj količini vremena provedenog ispred ekrana što sigurno nije dobro za oči kao ni za tijelo. Ostati doma znači i voditi brigu o sebi. Usporite malo sa svojim digitalnim životom i dajte očima da predahnu od štetnog plavog svjetla s ekrana. S obzirom da plavo svjetlo ima utjecaj na ritam spavanja i buđenja, pretjerana uporaba ekrana može dovesti do problema sa snom. (Nemate li i bez toga previše stvari na umu koje vam ometaju miran san?) U ovo vrijeme socijalnog distanciranja, pokušajte napraviti i distancu između vas i vaših digitalnih uređaja.

Za bolji vid i kvalitetniji odmor, pokušajte ograničiti vrijeme provedeno ispred ekrana, pogledajte par trikova:

Pratite i smanjite vrijeme provedeno ispred ekrana: u postavkama svojh digitalnih uređaja postoji opcija koja vam omogućuje da vidite koliko ste vremena proveli ispred ekrana te koliko po pojedinoj aplikaciji. Postavite si cilj da prvodite manje vremena ispred ekrana, iz tjedna u tjedan.

Dogovorite vrijeme sastanka sa ekranom: Slično kao kod dijete, kada ne radite, kontrolirajte koliko vremena trošite za gledanje u ekran Kako to možete napraviti? Ugovorite sastanak sa svojim digitalnim ljubimcem i pridržavajte se dogovorenog vremena, odnosno svoje digitalne dijete.

Odredite prostore bez ekrana: ne uzimajte telefon sa sobom u kupaonicu, ne gledajte TV i ne dopisujte se s prijateljima dok ste u krevetu. Razmislite o tome da svoje punjače potpuno izbacite iz spavaće sobe, tako da nećete osjećati potrebu da pogledate svoj telefon prije nego što zaspite.

Nabavite budilicu: Ako je vaš telefon zamijenio budilicu u spavaćoj sobi, odmorite svoj digitalni uređaj. Ostavite mobitel u kuhinji ili dnevnom boravku i vratite se malo u prošlost.  Budite se uz zvuk alarma budilice. Postavljanje granica pomaže u odnosu sa vašim digitalnim uređajima kao što je slučaj i sa vezama. 

Brisanje aplikacija: Ako ste se zaista posvetilii skraćivanju vremena provedenog ispred ekrana, izbrišite neke aplikacije. Nagađamo da su društvene mreže glavni krivac. Daleko od očiju, daleko od srca, kako kaže stara poslovica, kod nekih aplikacija bolji bi moto mogao biti "ne dovodite nas u iskušenje" (govorimo o shoppingu!).

Isključite obavijesti: Ako niste spremni izbrisati svoje aplikacije za društvene mreže, isključite obavijesti. Nećete se osjećati prisiljenima otvarati aplikacije ako vas neprestano ne obavještavaju o rasprodajama i online ponudama.

Razgovarajte na telefon: Vjerojatno primate više zahtjeva za videopozive nego što ste to ikada imali prije pandemije. Iznenada, vaš poznanik s posla s kojim ste samo jednom ili dvaput ručali, želi video poziv. Umjesto videopoziva, ponekad koristite klasične glasovne pozive. 

Nabavite naočale koje štite oči od plavog svjetla: Ako ne krenete sa svojom digitalnom dijetom i dalje ćete buljiti u zaslone, danju i noću dok god postoji preporuka zadržavanja u zatvorenom prostoru. Naočale za računala koje filtriraju štetnu plavu svjetlost zaštitit će vaše oči od sve one štetne izloženosti koja vas može držati budnima noću, izazvati peckanje, crvenilo, suhoću očiju… Nazovite svog optičara i pitajte ga za savjet.

7 stvari koje će poboljšati kvalitetu života u karanteni

Da biste se što više izvukli od svog obaveznog vremena kod kuće, svaki dan naučite nešto novo, priuštite si večeru bez TV-a, zavirite u dobru knjigu ili pođite na pješačenje (naravno, pritom držeći se dalje od ostalih izletnika).

Pokušajte bilo koju od ovih sedam aktivnosti da biste vrijeme karantene učinili korisnijim ili ispunjenim:

1. Postanite kreativni: Negdje u vama skriva se umjetnik. Slikajte nešto apstraktno ako ste zabrinuti kako bi relni oblici izgledali, radite figure u kinetičkom pjesku ili glini, nakit, svirajte instrument koji zaboravljen skuplja prašinu u vašem spremištu…

2. Postanite gurman: Na svojim društvenim mrežama vjerojatno ste vidjeli prijatelje i poznanike kako pokušavaju ispeći kruh. To je vrlo specifičan trend, ali zašto ne isprobati pečenje ili kuhanje jela slično vašem omiljenom jelu? Nakon što napravite vlastitu večeru za pet, sjednite i uživajte u svakom zalogaju, bez uključivanja televizora. 

3. Opustite se uz čitanje: Vjerojatno imate popis knjiga koje ste oduvijek planirali pročitati. Sada je vaše vrijeme da skratite taj popis. Krenite do police s knjigama i pročitajte neke knjige koje ste kupili prije mnogo godina. 

4. Pooštrite svoje vještine slušanja: Odmorite svoje oči i ugodite svojim ušima slušajući ugodnu muziku. Slušajte audio knjige dok čistite kuću. Prilagodite se podcastima dok kuhate ili uživate u svojoj otkrivenoj kreativnosti, pustite umirujuću muziku dok se kupate u mjehurićima.

5. Napišite svoju vlastitu priču: Za istraživanje dubine vaše mašte trebaju jako malo resursa: samo papir i olovka. Poanta je: možete stvoriti književno remek djelo, članak za vaše omiljene novine ili se jednostavno opustiti uz svoju priču.

6. Inspirirajte se: osim Pinterest-a i TikTok-a, postoje i drugi izvori inspiracije. Napravite vlastitu ploču sa inspirativnim natpisima, meditirajte, vježbajte. Mislite pozitivno, to je neophodno za dobro raspoloženje.

7. Usporite: Samo zato što tehnički imate više vremena to ne mora nužno značiti i više energije. Spavajte. Recite ne videopozivu ako baš nije od životne važnosti. Ili se vratite prirodi i lagano šetajte šumom - i stvarno slušajte ptice.

Manje vremena za digitalne ekrane, više vremena za vas

Kad iz dana dana pomalo izgubite digitalne kalorije, možete voditi bogatiji život. Ako gornje savjete i trikove iskoristite za smanjenje vremena provedenog ispred ekrana i iskušate neke kreativne načine za ispunjavanje svojih dana u karanteni, možda ćete više uživati u životu kada prođe ova trenutna kriza. Vaši prijatelji čak mogu reći da izgledate fenomenalno sa svojim novim naočalama koje štite od plavog svjetla s ekrana.

Vaš novi život, manje ovisan od digitalnim uređajima može postati vaš novi životni stil.

Kad budemo opet u mogućnosti jesti u restoranima, gledati nogometne utakmice s tribina i uživati u slobodi izlaska, možda se nećete osjećati obaveznim stalno provjeravati telefon, svaki put kada zazuji. Možda ćete razgovarati više licem u lice, umjesto porukicama. Možda će vrijeme zaslona biti zamijenjeno s više vremena za sebe.